آموزش وردپرس

چرا تاریخ شمسی مورد تایید نیست ؟

اولاً معتبر دانستن تاريخ شمسي و قمري هر دو چه معني دارد؟ جائي كه قرآن كريم، تاريخ را منحصراً به شهور قمريّه منحصر می‌كند، و سنّت پيامبر اكرم، و منهاج پيشوايان دين اجماعاً و اتّفاقاً نيز به ماههاي قمري اقتصار كرده‌اند، اعتبار دادن كه همان به رسميّت در آوردن ماهها و سالهاي شمسي است منضمّاً به ماههاي قمري صحيح نيست.

و ثانياً مبناي كارهاي دولتي چرا خصوص تاريخ شمسي است كه در آن دو مرحله از اشكال باقي است؟ اگر مذهب از سياست انفكاك ندارد، حتماً بايد مبناي كارهاي دوائر دولتي بر شهور قمريّه باشد، اين تفكيك از كجا پيدا شده است؟

و ثالثاً مبناي كارهاي دولتي را تاريخ شمسي قرار دادن، عباره اخراي رسميّت دادن ماهها و سالهاي شمسي است. چون رسميّت معنائي ندارد جز آنكه در مورد عمل، بايد آن را مورد استفاده قرار داد. و عليهذا دوائر دولتي تاريخ شمسي را به رسميّت می‌شناسند، نه قمري را. و در ميان خود با آن معامله می‌كنند، نه با قمري، و اين عين محذور است.

*******************
به عنوان هديۀ نوروزي براي ملّت ايران الفاظ قشنگ ارديبهشت و بهمن را آوردند، و زهر جانكاه را با پوشش هاي شيرين ملّيپت به خورد مردم دادند، به طوريكه تا به حال هم بسياري از حقيقت مسئله آگاه نيستند، و نامهاي باستاني را بر زبان می‌آورند و اصلش را نمي دانند.

در اثر رسمي شدن نامهاي فروردين و ارديبهشت، در ادارات دولتي و مدارس و تقاويم و اعلانات، اولاً اين نامها كه تا آن زمان جز عدّه معدودي كسي از آنها خبري نداشت، مشهور و معروف شدند، و از مدارس به منازل، و از تقويم هاي اداري به تقويم هاي ديواري منزلي سرايت كرد، و آذر و بهمن و اسفند، همچون قل هو الله احد محفوظ هر خرد و پير، و زن و مرد شد.

و ثانياً نام محرّم و صفر و ربيع الأوّل و جمادي الثّاني و ذوالقعده و غيرها كم كم از بين رفت، نه كسي از اين ماهها، و از دخول و خروجش خبري داشت، و نه اعمال روزانه و تكاليف اجتماعيّه و تشريفات و دعوت‌ها و جشن‌ها و ماتم‌ها و عزاهاي خود را بر اين ماهها منطبق می‌ نمود.

فقط ماه محرّم به جهت عزاداري، و ماه رمضان به جهت روزۀ، قدري معروف‌تر بود، و بجز پيرمردان تمام مردم كه می‌خواستند مثلاً در ماه رمضان روزه بگيرند می‌گفتند: مثلاً بايد امسال از 15 بهمن ماه تا 14 اسفند ماهروزه بگيريم، همچون جوانان مسلمان در خارج از كشور كه اعمال عباديّۀ خود را با روزهاي ماههاي فرنگي همچون فوريه و مارس و آوريل و مه و ژوئن و ژوئيه و غيرها منطبق می‌نمايند.

و اين درست، در خطّ همان راهي است كه استعمار كافر براي منزوي كردن آئين استوار اسلام كشيده و ترسيم نموده است، و از اينجا نيز درست در می‌يابيم كه آن كافر تا چقدر در انجام مرام خود پيروز شده، و نامهاي اجنبي و زردشتي را به جاي نامهاي اسلامي نشانده، و دست هر مرد و زن، و مورد استعمال هر عالم و عامي، و هر اداري و بازاري، و هر كارگر و كشاورز داده است ، تا جائي كه از بعضي از علماء نيز ديده شده است در اعلانات خود ماههاي باستاني را به كار برده، و در امضاي خود تاريخ شمسي و نام هاي زردشتي را به كار برده، و در ضمن گاهي از اوقات مطابق با 7 محرم 1387 هجري قمري را مثلاً با آن ضميمه نموده‌اند، و گاهي هم از اين تطبيق رفع يد كرده، و به مجرّد تاريخ باستاني اكتفا نموده‌اند.
*******************
منبع : کتاب امام شناسی ج 6 حضرت علامه محمد حسین حسینی طهرانی (رحمه الله) ، صفحات 189 و 190 و 191

*******************

و اما آنچه راجع به عيد نوروز در افواه شهرت يافته است، كه اسلام آن را امضاء كرده، و غسل و نماز و دعا را در هنگام تحويل شمس به برج حمل، مرغوب دانسته است، كلامي است از حقيقت خالي.

اسلام ابداً در اين باره ترغيبي نكرده است، بلكه گرفتن عيد را به عنوان سنّت ملي و آداب قومي بدعت شمرده، و مردود دانسته است. روايتي كه در اين باب از معلّي بن خنيس وارد شده، ضعيف السّند است. و بقيّۀ احاديث نيز به همين منوال. و غسل و دعا نيز بنابر أدلۀ تسامح در سنن بر اساس روايات مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ عَلَي شَيْ ءٍ فَأتَيِ بِه الْتِمَاسَ ذَلِكَ الثَّوَابِ اُوتيَهُ وَ إنْ لَمْ يَكُنْ كَمَا بَلَغَ مشرّع حكم نيست، و استمساك به آنها در اين مورد مبني ندارد
******************
منبع : کتاب امام شناسی جلد 6 حضرت علامه محمد حسین حسینی طهرانی (رحمه الله) ، صفحه 216

در پایان درخواست دارم از عزیزان ، حتما با ماه ها و روز های قمری آشنا باشند و بدانند که مثلا فردا چندم ماه قمری است ، برای رشدشان بسیار موثر است و از مستحبات زیادی بهره مند می شوند . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *